lunes, 15 de febrero de 2010

Potenciar l'aprenentatge cooperatiu en les aules


Ben bé es sap, que quan som petits, entre els 3 i 5 anys, la dinàmica de les classes majoritàriament, és cooperativa. Els alumnes estan, en petits grups, asseguts al voltant d'una taula rodona per potenciar aquesta estructura d'aprenentatge. Un cop aquests alumnes passen a la primària, el treball cooperatiu es veu resentit, es treballa en petits grups en certes ocasions i aleshores, es potencia més l'individualisme i la competitivitat.

No estic en contra de les estructures individualistes i competitives, cadascuna d'aquestes te els seus desavantatges i avantatges, com una major concentració i estimulació. Tot i això, no s'hauria d'exercir un domini individualista: estar asseguts en fileres, un nen per taula i seguint la classe magistral del professor/a. Aquesta disposició no afavoreix el contacte entre els seus iguals i nega el poder gaudir i compartir els possibles beneficis que es podrien generar, com per exemple compartir el coneixement desde una altra perspectiva, entre d'altres beneficis o aspectes positius.

L'únic major inconvenient de l'estructura cooperativa, és el treball previ del professor, l'esforç durant el seu transcurs i la elaboració dels petits grups cooperatius. Resulta difícil formar grups per al professor, ja que haurà de construir els grups d'una forma homogènea, on en cada grup hi hagi alumnes que necessiten sempre ajuda, els que la necessiten algun cop i els que sempre són capaços de sortir-se'n sense. Amb aquesta organització, el professor/a aconseguirà uns bons resultats per a tots els alumnes, és a dir, on tothom pugui arribar a adquirir els continguts requerits per aquella activitat. Però no només amb una bona organització homogènea garanteix l'èxit educatiu d'aquesta estructura cooperativa, també serà necessari, que el professor/a assigni previament a l'activitat, unes normes conductuals i rols individuals de cada membre del grup. Si s'aconsegueix fer entendre les normes i rols (tasques) als alumnes, el funcionament del grup cooperatiu serà tot un èxit.

Com a futurs professionals, tenim encara una llarga lluita de canvi d'estructura en les aules, però almenys, estem convençuts de que afavoreix positivament en l'educació dels alumnes.

1 comentario:

  1. Bon dia,

    Bon comentari.

    Destacar, però, que la constitució de grups que comentes és heterogènia.

    Professor

    ResponderEliminar