El programa de competència social, portat a terme en diferents CEIP, treballa d'una forma molt productiva les habilitats socials dels alumnes i la prevenció de conductes antisocials.
El programa de competència social anomenat, "Decideix", es desenvolupa en tres blocs, però tots tres es treballen seguits en una mateixa sessió, amb l'ordre següent:
- Bloc 1: Habilitats Cognitives.
- Bloc 2: Mural.
- Bloc 3: Habilitats Socials.
Bloc 1: Habilitats Cognitives
Hem pogut observar que per treballar les habilitats cognitives, amb el grup d'infantil, es treballen les habilitats cognitives, per exemple, mitjançant contes. A través dels personatges dels contes, s'identifiquen les emocions d'aquests, s'empatitza amb els seus sentiments.
Pel que fa al grup d'alumnes del cicle inicial, una manera de potenciar les habilitats cognitives, és l'escolta activa, és a dir, la verbalització del pensament/activitat.
Bloc 2: Mural
En el bloc 2, "el mural", es plantegen dilemes morals amb els quals, els alumnes es poden trobar a diari i la tasca d'aquests és, adoptar una postura dels agents del conflicte.
En petits grups, es fa la discussió i després s'exposa al grup-classe. L'opinió dels altres companys afavoreix el creixement emocional. Pel que fa a l'opinió del professor/a, pot ser rellevant per als seus alumnes, però no té un gran impacte en els seu creixement emocional, ja que els alumnes saben perfectament què pot pensar el seu professor/a, que pot estar bé o no (en quines conductes els renyaran i en quines no).
Bloc 3: Habilitats Socials.
Les habilitats cognitives fan que les habilitats socials siguin eficàces i la representació del mural, fan que siguin justes. Tots dos blocs (1 i 2), potencien unes bones habilitats socials (bloc 3).
En aquests tercer bloc, es treballa l'assertivitat de l'alumne davant la inhibició o l'agressivitat. Es pretén buscar un terme mig entre aquesta inhibició i agressivitat.
- Inhibició --> respon a la por (callo, no dic res).
- Agressivitat --> respon a la ira (pico, insulto, pego).
- Assertivitat --> respon a la justícia (terme mig: escolto, parlo, negocio).
És important treballar el programa de competències amb els professors, amb la mateixa metodologia que s'aplica amb els nens, amb la finalitat de comprovar i veure les dificultats que pugin sorgir.
També és imprescindible la conducta del professor que posa en pràctica aquest programa. Ha de transmetre confiança amb l'alumne i mostrar expectatives positives de que pot canviar.
La família, com que també és un agent/sistema educador vital, ha d'estar informada d'aquests tipus de programes per tal d'aplicar-lo en altres contextos (casa, patí, parc, ...).
Habilitats Socials + Moral = Bones relacions socials i bona resolució i gestió del conflicte.
Cal dir, que tenir unes bones habilitats socials, no és causa suficient per establir unes bones relacions socials i una bona gestió del conflicte. Estaríem parlant d'aquells "delinqüents educats".
El que li faltaria amb aquest programa, és ensenyar i potenciar la conscienciació moral. Ensenyar i fer reflexionar sobre els límits del que està bé i el que no (ètica/conductes acceptables).
Dintre d'aquests blocs, es treballen cinc tipus de pensaments relacionats amb les habilitats interpersonals:
- Pensament causal.
- Pensament alternatiu.
- Pensament conseqüencial.
- Pensament empàtic.
- I pensament mitjà/fi (planificar).
El pensament causal intenta treballar i reflexionar el per què d'una situació conflictiva. És important establir la causa correcta, és a dir, l'origen del problema, perque sinó, tota la resolució posterior serà equivoca. Per no caure en aquest error, el alumnes han de fer una tasca imprescindible, buscar tota la informació possible, fer-se diverses preguntes i saber interpretar correctament la informació.
El que m'ha agradat per visualitzar millor la resolució d'un conflicte, és l'estructuració en preguntes:
- Què he de fer?
- De quantes maneres ho puc fer?
- Quina és la millor solució?
- Com ha quedat?
Bé, no sé si me n'he deixat alguna de pregunta, però aquest mètode tant visual, de penjar les preguntes, cadascuna representada en una cartolina, afavoreix l'objectiu d'interioritzar els passos de la resolució en qualsevol conflicte.
Si voleu tota la informació sobre el programa de competència social, introduïu la següent adreça electrònica:
http://www.xtec.cat.lic/convivencia/projecte.html
Amb aquesta adreça hi trobareu el programa de convivència, activitats, projectes, ...
No hay comentarios:
Publicar un comentario