viernes, 19 de febrero de 2010

La dislèxia, un trastorn difícil de diagnosticar i de tractar.


Doncs sí, com ja hem pogut comprovar tothom, la dislèxia és un trastorn de la lectura/escriptura que afecta a molts alumnes en el seu aprenentatge escolar.

És trist que encara, avui en dia, molts alumnes no puguin aprendre per un mal diagnòstic. Com ja hem comprovat amb el vídeo que s'ha projectat a classe, molts professors encara pensen que aquests alumnes presenten dificultats d'aprenentatge per la seva possible vagueria o perque presenten un retard mental.

Amb el visionat dels diversos vídeos, he pogut comprovar la importància de la formació d'associacions per afrontar i comprendre aquest trastorn. Per tant, és important que les famílies i els centres educatius estiguin en contacte per tenir tota la informació possible sobre el transcurs del trastorn i del seu tractament en l'època escolar. No sols és rellevant per aquest aspecte, sinó, que com més prompte es detecti el trastorn lector, l'alumne podrà seguir un ritme normalitzat, casi com el dels seus companys. Per això, també seria important, que en la llar d'infants s'estimulessin encara més, el processos cognitius, ja que són els més afectats.


Finalment, m'ha sorprés que encara que s'estimulin i es treballin els processos bàsics d'aprenentatge (discriminació perceptiva, diferenciació figura-fons, orientació espacial, etc.), no s'aconsegueixi un resultat milloratiu en el trastorn. Previament, pensava que hi hauria una relació amb el procés lector, però s'ha comprovat que no és tan directa.


Aquí us afegeixo un esquema que he pogut trobar i que deixa clar que el trastorn dislèxic no és degut a un trastorn com el TDAH o a causa de trastorns emocionals:

Una pàgina web d'interès que m'agradaria compartir amb tots vosaltres:

http://www.espaciologopedico.com/articulos/articulos2.php?Id_articulo=1078

En aquesta pàgina web, podreu trobar el trastorn de la dislèxia definit més detalladament, a més a més, d'artícles relacionats amb el mateix trastorn, però el que m'ha semblat més important, són les pautes metolològiques per poder intervenir/tractar amb aquests alumnes.






1 comentario:

  1. Bona anàlisi de la situació.

    La relació dislèxia-processos bàsics d´aprenentatge ha demostrat els seus límits en el tractament d'aquestes dificultats. Això no vol dir que no calgui treballar aquests aspectes o que no sigui important potenciar-los en el procés d´e/a de la lectura i de l´escriptura.

    Professor

    ResponderEliminar