martes, 2 de marzo de 2010

El procés d'adquisició de la lectura.



Aquesta petita entrada i crítica, fà referència al vídeo vist a classe sobre el procés d'adquisició de la lectura. Hi han hagut varis arguments que no es compleixen en la realtiat. El primer d'ells, hauria de respondre a la següent pregunta: Es pot parlar del procés lector sense el procés escriptor?. La resposta sembla ser lògica, però en el vídeo no es mostra tan clara. La visió que mostren és que no és necessàri dominar el procés escriptiu per poder adquirir el llenguatge oral, que són procesos paral·lels i que no s'aprenen simultàneament.

El segon argument erroni, al meu criteri, és que cada alumne apren d'una forma diferent, és dir, no es necessari que es compleixin tots els factors i components maduratius. Pot ser, això sí, que alguns són més importants que d'altres.

A continuació teniu un resum dels components i factors maduratius que s'han citat en el reportatge:

COMPONENTS MADURATIUS DEL PROCÉS D'ADQUISICIÓ DE LA LECTURA:

- Percepció i agudesa visual
- Paralització espai-temporal de les paraules (p.ex.: el pas d'una línia a una altra, espais, ...).
- Desenvolupament del llenguatge (vocabulari bàsic). Funció socialitzadora.


FACTORS MADURATIUS DEL PROCÉS D'ADQUISICIÓ DE LA LECTURA:

- Motivació (clima).
- Influència medi.
- Actitud adult (pares/educadors).

Afortunadament, aquest reportatge i aquesta visió te uns quans anys i actualment es considera tant important el procés lector i escriptor en el primer cicle de l'àmbit educatiu. A més a més, cada dia el personal docent i el propi entorn de l'alumne (la família), és conscient de la importància de potenciar i estimular aquests factors i components maduratius per afavorir un aprenentatge eficaç i significatiu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario