Cal dir, que la referència presa per realitzar aquesta classificació, ha estat d'una assignatura de la llicenciatura de psicologia. D'aquesta manera, repasem una mica els diferents trastorns del llenguatge.
CLASSIFICACIÓ DELS TRASTORNS DEL LLENGUATGE
1- TRASTRON DEL LLENGUATGE EXPRESSIU
La seva característica principal es que l’individu no pot expresar les idees en paraules i presenta un dèficit de les habilitats d’expressió verbal. S’observen dificultats similars amb la repetició, la imitació i assenyalar objectes anomenant-los.
A través de les diferents árees afectades podem observar:
Vocabulari:
- Utilització persistent de determinades paraules.
- Dificultats per a evocar paraules.
- Utilització de paraules “comodín”.
- Substitució de paraules (Eg. taula enlloc de cadira).
- Descripcions funcionals (Eg. En lloc de dir cadira, dir cosa per a seure’s).
- Sobregeneralitzacions (Eg. Fer servir “allò” com a terme de denominació).
- Lèxic reduït.
Gramàtica:
- Simplificació u omisió d'estructures gramaticals (Eg. Cotxe mama)
Pragmàtica:
- Respostes inadequades.
Símptomes associats:
>Sobredependència dels membres de la família:
- Problemes emocionals.
> Problemes amb els companys de classe:
- Trastorns de l'aprenentatge.
2-TRASTORN MIXTE LE LLENGUATGE RECEPTIU-EXPRESSIU.
Aquest trastorn es considera més greu i socialment més perturbador que l'anterior, donat que hi ha un deteriorament de la comprensió del llenguatge que implica tant la decodificació (comprensió) com la codificació (expressió).
Característiques:
- Les característiques del trastorn del llenguatge expressiu.
Símptomes associats:
- Problemes emocionals.
Possibles intervencions:
- Implicació de la família per crear condicions favorables perque es produeixi la parla (motivació i estimulació).
- Programa preverbal: Consisteix en que el nen aprengui a comunicar-se mitjançant sons, gestos o dibuixos. S'utilitza per fer sentir al nen la necessitat de comunicar-se.
3- RETARD DEL LLENGUATGE
Es tracta d'una disfunció del llenguatge de tipus evolutiu amb desfasament cornològic. Afecta a nens que no tenen alteracions de tipus intel·lectual, motriu o sensorial i afecta als diferents mòduls del llenguatge.
El retard es dóna en nens que no presenten cap enfermetat pero que per alguna circumstància triguen més en assolir la comprensió del llenguatge.
Característiques:
- Les primeres paraules no apareixen fins al dos anys d'edat.
Factors Etiològics:
- Hereditaris.
Símptomes associats:
- Lleuger retard motor a nivell de coordinació fina.
Possibles intervencions:
- Implicació dels pares i dels professors, ajudant al nen a expresar-se mitjançant el joc, preguntar-li pel nom de l'objecte senyalat, aprofitant totes les ocasions que pugi per parlar, ...
4- TRASTORN FONOLÒGIC
Es caracteritza per la producció o articulació del so inapropiat, que s'observa en un vocabulari i gramàtica normals.
Característiques:
- Alteració de la expressió verbal, concretament de la producció fonològica.
Símptomes associats:
- Enuresis.
>Distinció en el trastorn fonològic:
>Disàrtia: Trastorn de l'expressió verbal, causat per una alteració en els mecanismes neuronals que regulen el control muscular de la parla.
> Apràxia Verbal: Alteració de la funció muscular en sí mateixa. Es refereix a dèficits en la programació i planificació dels moviments de la parla.
Possibles intervencions:
- Estimular la capacitat del nen per produir sons, reproduint moviments i postures, experimentant amb les vocals i les consonants. Li ensenyem a diferenciar els sons.
5- QUEQUEIG
Es caracteritza per la interrupció de la fluidesa de la parla, prolongacions, repeticions involuntàries o bloquejos en els sons, síl·labes o paraules.
Característiques:
- Anomalia funcional.
Símptomes associats:
- Sincinèsies.
Possibles intervencions:
- Treballar l'acceptació del problema, tant per part del nen com dels pares. Afrontar el problema amb la menor ansietat.
6- DISFONIA FUNCIONAL
Alteració funcional de la veu sense lesió anatòmica als òrgans fonadors. Segons les causes que les produeixen, podem trobar (tipus):
> Disfonies per abús vocal.
> Disfonies per mal ús vocal.
> Fonoponis (abús i mal ús vocal).
Possibles intervencions:
- Optimització respiratòria. Respiració més eficaç.
- Emissió lliure: treure les tensions innecesàries que obstaculitzen l'aprofitament de la veu.
- Configuració del tracte: correcta posició dels diferents órgans que participen en l'emissió vocal.
- Resonància adequada: aprofitar la capacitat natural d'amplificació.
- Conscienciació i automatisme del procès: a travès de l'experimentació agradable de l'eutonia dels órgans fonadors.
- Cures posteriors: Treballar els hàbits correctes a seguir per conservar la veu de forma adequada.
7- TRASTORN DEL LLENGUATGE ESCRIT
Símptomes associats:
- Desmoralització, baixa autoestima, dècit en habilitats socials.
Factors Causals:
-Factors hereditaris.
8- ALTRES TRASTORNS DEL LLENGUATGE
>Taquilalia, Verborrea o Logorrea: És l'impuls d'emetre ràpidament i incesament paraules, encara que el sentit i la relació no siguin correctes.
> Bradilalia: Es caracteritza per la lentitud en la parla. Els òrgans de la parla no estan afectats.
> Estereotipia verbal: Repetir la mateixa paraula o frase.
> Logoclònia: Es refereix a la repetició freqüent de la terminació de les paraules i les frases.
> Ecolàlia: Repetició de les paraules o frases d'allò que s'està escoltant.
Com que el dia en que he redactat aquesta entrada, he vist una notícia d'interès per l'assignatura, a continuació teniu la pàgina web per accedir-hi. Breument, tracta d'una nena que per dificultats d'aprenentatge o de comprensió d'un dialecte, el valencià, quan realitza un exàmen amb aquest dialecte, la seva nota es veu greument perjudicada.
Aquesta nena, pel motiu que sigui, mostra dificultat per comprendre i desenvolupar-se amb el valencià. El que no entenc és, si a totes les escoles s'intenten introduir recursos per a les diverses dificultats d'aprenentatge, com és que no se li ha facilitat fins ara aquesta adaptació? Tot i que, no seria ben bé una adaptació, simplement, necessita realitzar els texts dels exàmens i els exercicis amb castellà, primera llengua oficial del país.